Като начало си струва да се каже, че има три вида задвижване на газоразпределителния механизъм. Ремък - това е, когато се използва назъбен ремък от специална каучукова смес, верига - когато се използва метална верига и зъбно колело, което контактува с друго такова. Днес ще говорим за ангренажния ремък и ще се докоснем малко и до веригата. Но зъбно колело е съвсем различна история и този тип почти не се използва в популярните леки автомобили.
Малко теория
Ангренажният ремък е необходим предимно за синхронизиране на работата на коляновия и разпределителния вал на автомобила. Често той участва и в задвижването на приспособления, като водна помпа, както и помпа на кормилното управление и компресор на климатик. Естествено, основната задача на ангренажния ремък е да задвижва разпределителния вал, който от своя страна отговаря за работата на клапаните.
Сега си представете какво може да се случи, ако зъбният ремък е слабо опънат и "прескочи" или пък се скъса? Вентилите започват да се отварят на различни интервали и в резултат на това просто се срещат с буталата. Много хора се страхуват от този проблем и с право. Ако ангренажният ремък се скъса, ако имате късмет (за какъв късмет говорим всъщност?), ще трябва да смените само огънатите клапани и повредените бутала.
Вярно е, че често има случаи, когато е по-евтино просто да закупите друг двигател на старо, отколкото да ремонтирате. Но има двигатели, при които буталата са структурно проектирани с вдлъбнатини, така че ако ремъкът се скъса, да не се случи фатална среща с клапаните. Цената на ремонта също зависи от скоростта, при която е настъпило скъсването. Колкото по-висока е, толкова по-големи са щетите.
Плюсове и минуси на ангренажния ремък
Ангренажният ремък е направен от специални смеси от гума и пластмаса и е по-тих, по-лек и има по-малко триене от верижното задвижване. Всъщност опростяването на дизайна, по-малкото шум и по-компактните размери са в основата на мотивацията на дизайнерите, когато създават задвижването с ремък. На първо място, простотата се крие във факта, че ремъкът не трябва да е в масло, като веригата.
Но има и недостатъци. По правило експлоатационният живот на ангренажен ремък е строго ограничен до пробег от 60–150 хиляди километра, а на теория веригата се счита за „вечна“ от мнозина. Истината е, че не винаги се получава така. Най-често веригата се разтяга и често се налага да я смените или натегнете още след 50 хиляди км. Но основното предимство на веригата е, че тя се къса много по-рядко, за разлика от ангренажния ремък.
Причини за скъсване на ангренажен ремък
1. Ангренажният ремък е с изтекъл срок на годност. Всичко зависи както от пробега на автомобила, така и от възрастта на резервната част. Ако колата рядко излиза от гаража и след 10-15 години пробегът е 60 хиляди км, тогава „каишката“ определено трябва да бъде заменена.
2. Втората причина за скъсан ангренажен ремък може да бъде неизправност на лагера на приставката, която се задвижва от този ремък. Компресорът на климатика и водната помпа може някой ден да се повредят и да скъсат ремъка.
3. Ангренажният ремък не обича, когато нещо капе върху него. Спирачна течност, масло или антифриз - всичко това ще има лош ефект върху ресурса му. Агресивният химически компонент на течността може да доведе до скъсване на ремъка много бързо.
Защо не всички двигатели са направени с верижно задвижване?
Само преди няколко десетилетия веригата за синхронизация беше норма. Едва в началото на 90-те години световните производители активно започнаха да въвеждат ремък в газоразпределителния механизъм. На първо място, това беше направено с цел намаляване на шума.
Помните ли как работеше двигателят на класическа Жигула в сравнение със съвременен четирицилиндров мотор? Също така, използването на ремък направи възможно значително опростяване на дизайна и намаляване на размера на двигателите. В края на краищата един ремък може лесно да задвижва няколко агрегата, което прави двигателя по-компактен и най-важното по-лесен за поддръжка.
Заключение
Когато купувате употребяван автомобил, първото нещо, което правите, е да смените консумативите, което включва ангренажен ремък с ролки - това е важно да запомните. Освен това, за да избегнете скъпи ремонти, спазвайте всички срокове за смяна на комплекта и не забравяйте за правилата за смяна на водната помпа, дори ако тя все още не тече.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мешана
15:31 21.02.2024
2 Марин
Коментиран от #3
15:35 21.02.2024
3 МаКаТа
До коментар #2 от "Марин":
Аз съм на 21 години, от три години съм шофьор и редовно чета статиите на Радо, които смятам за полезни. Поне за такива като мен.15:36 21.02.2024
4 Е46ца
Коментиран от #10
15:44 21.02.2024
5 Затова.....
Коментиран от #14
15:56 21.02.2024
6 .....да допълня
Коментиран от #11
16:00 21.02.2024
7 Скръндза
Аз като типичен скъперник, който си купува коли на абитюрентска възраст предпочитам ремъка, тъй като в общия случай смяната му не е чак такова приключение. Продавачите обичат да казват, "двигателя е с верига, няма нужда да се сменя". Това е напълно вярно, но за първите 50-100-150 хил. км. Бараката като дойде тук при нас вече е на няколко пъти по 150 хил, така че си трябва смяна дори и на верига ако искаш да си спокоен и педантичен. И тогава често се оказва, че за да се смени веригата двигателя трябва да се извади от купето например. Затова и в много от случаите се почва една игра на "Черен Петър" като всеки гледа да прехвърли бараката на следващия, надявайки се, че веригата няма да се скъса докато е при него.
16:28 21.02.2024
8 ХЕНРИЙ ФОРД😀 И КОЛЕКТИВ...
ЕКВИВАЛЕНТ НА....О.М.И. ..ПРИ ЧОВЕК..☝...
16:32 21.02.2024
9 Браво
Всичките имаха защита,купуваш ремък за 15-20 лв слагаш за 20 Мин и продължаваш
Сега на тия модерните коли става салата и космически суми за ремонт
Коментиран от #18, #22
16:41 21.02.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 13-20 години
До коментар #6 от ".....да допълня":
Зависи от километрите, ако си ги навъртял по добре я смени. И какви са тия таралясници по на 25-30 години дето ги карашКоментиран от #26
17:34 21.02.2024
12 Хахаха
Хонда сивик ег д15б2
Опел астра 2000г 1.6 моноц 8 клапана
21:52 21.02.2024
13 Анонимен
22:05 21.02.2024
14 Ценител
До коментар #5 от "Затова.....":
Евала , приятел, тука мн те подкрепям. Повече такива като теб да има!22:23 21.02.2024
15 Да ама не
23:30 21.02.2024
16 мрънкало
03:30 22.02.2024
17 Боксер мотор ФауВе
08:28 22.02.2024
18 Дедо Пене
До коментар #9 от "Браво":
Късал съм на Астра през 1996г. но трябваше да сменя и клапаните, въпреки че е защитена. Изкривяването на стеблата им се хващаше на струг, но взех нови-разходът беше смешен! Купих Опела на 3г и на 121хил.км.и е добре, че се случи в София, а не от Хамбург до София!08:50 22.02.2024
19 Хе хе
Коментиран от #20
13:19 22.02.2024
20 тоз
До коментар #19 от "Хе хе":
А ,ако е блокирала водната помпа ко прайме? VAG имат доста освободени двигатели.Коментиран от #25
16:40 22.02.2024
21 васик атанасова
17:21 22.02.2024
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Хорхе
21:10 22.02.2024
24 Гост
21:11 22.02.2024
25 Гост
До коментар #20 от "тоз":
При ВАГ, водната помпа е външна и се задвижва от пистовият ремък. Скъсаш ли го него двигателт пак ще работи, но нямаш охлаждане и лесно ще прегрее.21:13 22.02.2024
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 родна картинка
08:21 04.04.2024